• Bekende Noordelozer en oud-baanveger Arie Wallaard (90) is vrijdag 17 juni overleden. Wallaard was in zijn goede jaren een actieve burger. Tal van mensen en verenigingen bood hij de helpende hand. Ik heb gedurende tientallen jaren dikwijls met hem samengewerkt.
    Het begon in 1969 toen hij veel karweitjes voor zijn rekening nam bij de bouw van het clubhuis van de Sportvereniging Noordeloos aan de Nieuwendijk. Het bestuur benoemde hem als buitengewoon erelid. Wallaard was namelijk geen lid en bedreef ook niet de voetbalsport.
    Arie Wallaard droeg enkele eervolle bijnamen. Zo werd hij onder meer aangeduid als Arie de Timmerman en Arie Johan. De eerste naam verwees naar zijn vakmanschap en de tweede naar het feit dat hij een zoon was van Johan Wallaard. De Wallaard-familie was in de tijd van zijn geboorte ook al groot. Om alle Arie’s te kunnen onderscheiden, kregen zij een tweede naam: Arie Aai, Arie Beer, Arie Kees.
    Arie Johan is vanaf 1974 jarenlang penningmeester van IJsclub Voorwaarts geweest. In 1978 werd hij aangesteld als baanveger van Knikkerclub De Ovale Stuiter. In 2011 droeg hij die taak over aan zijn plaatsgenoot Henk van Santen. Wallaard, met bezem en gekleed in een oud-Hollands boerenwerkpak inclusief klompen en een pet, was een imposante verschijning op het knikkerplein. Hij werd heel vaak op de gevoelige – tegenwoordig digitale – ‘plaat’ vastgelegd.
    Binnen de Historische Vereniging Hoogblokland, Hoornaar en Noordeloos nam hij een belangrijke plaats in. Hij ging op zijn manier wandelend door het dorp, kijkend, vragend, pratend, adviserend. Toen het lopen minder gemakkelijk werd, was zijn scootmobiel een welkome vervanging. Ik herinner me dat hij op zaterdagmiddagen nogal eens met zijn auto naar Gorinchem reed om daar bij plaatselijke antiquairs te neuzen naar voor hem interessante artikelen.
    De hierboven vermelde activiteiten van Wallaard zijn slechts een greep uit zijn diverse bezigheden.
    Dinsdag 21 juni, 19.30-20.30 uur Noorderhuis condoleancebezoek. Woensdag 22 juni, aanvang 13.30 uur hervormde St Bonifatiuskerk afscheidsdienst, aansluitend de begrafenis.